Ekés Zsófia vagyok, tanácsadó szakpszichológus. Pszichológus alapképzettségemet a Károli Gáspár Egyetemen és a skóciai Abertay Egyetemen szereztem, majd 2012-ben végeztem okleveles pszichológusként klinikai és egészségpszichológia szakirányon a Károli Gáspár Református Egyetemen. Már a tanulmányaim alatt nagy hangsúlyt fektettem arra, hogy az elméleti tudás mellett releváns és szerteágazó szakmai tapasztalatot szerezzek, így az egyetem alatt gyakornokként dolgoztam nevelési tanácsadóban, családsegítő- és gyermekjóléti szolgálatnál, pszichiátriai osztályon, önkéntesként nyáron magán óvodában és Írországban au-pairként. Rövid munkapszichológiai területen való tevékenykedés után, 2016 óta közel tíz éves tapasztalatot szereztem pszichológusként pedagógiai szakszolgálatnál, sokféle korosztállyal: elsősorban óvodás és iskoláskorú gyerekeket, fiatalokat, szülőket és családokat segítek. Ezek a tapasztalatok is világossá tették számomra, hogy a család, a környezet és a támogató légkör milyen nagymértékben határozza meg a személyiség fejlődését.
A gyerekekkel való munkám során is igyekszem a gyermek környezetét – elsősorban a szülőket – bevonni, segíteni a kitűzött cél, az egészségesebb, kiegyensúlyozottabb működés érdekében. Pszichológus identitásom kialakulását, fejlődését analitikusan orientált jungi önismereti terápiám (C. G. Jung Komplex-pszichoterápiás Egyesület) és szintén jungi alapokon nyugvó művészetterápiás önismereti csoportképzésem (Lelki Egészségvédő Alapítvány) formálta. Ez a szemlélet megszerettette velem a szimbólumokkal való munkát, amit a gyerekekkel való játékterápia során is jól tudok alkalmazni: hiszen a gyerekek a játék/rajz/festés/gyurmázás/mese/mozgás során belső problémáikat szimbolikus formában fejezik ki, lelki történéseiket, belső konfliktusaikat, erőforrásaikat a játékban mutatják meg. Szakmai tudásomat igyekszem folyamatosan frissíteni, 2018- ban elvégeztem dadogó gyermekek számára a Komplex Művészeti Terápia képzést (Seneca Alapítvány), 2021-ben pedig tanácsadó szakpszichológus képzettséget szereztem család- és pár szakirányon az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen. Mentális, pszichés és fizikai kondícióm karbantartására is gondot fordítok a mindennapokban. A gyerekekkel való munkám során hozzáállásomat a nyitottság és a kitartó kíváncsiság jellemzi, motivál az az őszinte spontaneitás, játékosság és energia, ami bennük rejlik, vagy ahogy kísérhetem a fiatalokat útkeresésükben, identitásuk alakulásában. Az elfogadó, bizalomteljes légkör megteremtését, ahol megoszthatóvá válnak a nehézségek, a játékot/művészeti tevékenységet, illetve a gyermek/fiatal aktuális állapotára való ráhangolódást a terápia fontos elemének érzem. Továbbá a szülőkkel való konzultációt, hiszen a környezet, a család nagy százalékban hozzájárul a tünet kialakulásához és megszűnéséhez is; és a gyerekek különösképp ki vannak szolgáltatva környezetüknek, annak minden kedvező és kedvezőtlen hatása viselkedésükben visszatükröződik. Időnként a szülőknek is szükségük lehet legalább annyi támogatásra, mint a gyerekeknek, ilyenkor a szülőkkel való konzultáció, együttgondolkodás fejlődési utat jelenthet a szülő-gyerek kapcsolat megértéséhez, összehangolásához, lehetőséget ad rálátni a szülők által otthonról hozott különböző nevelési mintákra, a szülőszerep kompetensebb megélésére, hiszen minden tünet, egyéni nehézség hatékonyabban értelmezhető és kezelhető a családi dinamika megértésén keresztül. A különböző kihívásokkal teli helyzetek közös megértése és megoldása folyamatosan inspirál szakmai fejlődésemben. A hozzám fordulók bizalmát igyekszem legjobb tudásommal és felkészültségemmel viszonozni, hogy boldog, harmonikus életet élhessenek gyermekként, serdülőként és később felnőttként egyaránt.
